Voi ei, mä oon ihan kauhee lukijoiden laiminlyöjä. :D No, tässä nyt taas sitte kerralla enemmän. :)

Viime perjantaina päätettii lähtee erään suomalaisen vaihtarin kanssa tsekkaamaan täällä Oltenissa oleva ehta rokkibaari vissii ainoo täällä...:D. Oltiin edellisenä päivänä kävelty mun matkakumppanin kanssa siitä ohi ja meinattiin mennä sisällekkii, mut pihalla istui vihasen näkösiä ukkeleita syömäs. No, nyt sitte aattelin tän toisen vaihtarin kanssa, että mennää kokeilee ku olis kiva käydä jossaa muussakii kuin lounge-tyylisessä paikassa ja rokki iskee meihin molempiin. :) Ei ollu ukkeleita pihalla, mut onneksi tää mun mukana oleva likka kävi kattoo vähän tarkemmin, ni siellä oli kyltti että Hells Angels!!! Toivottavasti kirjotin ton nimen oikein, en haluu moottoripyöräjengiläisiä niskaani :D ...mut varmasti tuli taas uusi hakusana jolla tähän blogiin löytää. :D. Päätettiin sitten sattuneesta syystä jättää menemättä.

Ja baarihan piti löytää! Oltiin nyt tuon kokemuksen jälkeen niin pettyneitä Olteniin, että päätettiin mennä katsomaan juna-asemalle, mihin lähtee seuraava juna. Näin ollen tällä epävirallisella arvonnalla matkakohteeksemme päätyi Basel. Mä olin käyny kerran aikasemmin Baselissa, mut tää mun kaveri ei. Mun edellisellä kerralla löydettiin vanhakaupunki täysin vahingossa vaikka meillä oli kartta. Baselissa on kaksi rautatieasemaa, ja mulla ei ollu hajuakaan, kummalla oltiin. No, oletin että just sillä toisella, ni ilmankos ei oikee löytyny katuja. :D No, vanhassa kaupungissa ollessamme sitte tajuttiin, että heeeeei, mehän siis tultiikin tuolta toiselta rautatieasemalta. :D Pikkasen selkeni asiat. Tuon edelliskerran kommelluksen vuoksi tällä reissulla oli sitten huomattavasti helpompi löytää vanhaan kaupunkiin. ;) Joo, antakaa vaan mun lukee karttaa ulkomailla... ;)

Tää mun kaveri soitti jollee tutulleen, että mihin kannattais mennä, ja se ehdotti Bar Rougea joka olis aivan mahtava paikka. Nooh, meillä ei ollu hajuakaan missä se olisi, joten käveltiin vain vanhan kaupungin läpi ja joen yli toiselle puolelle. Ei haluttu lähtee ettii vartavasten sitä baarii, vaan meinattiin et eiköhän joku kivan näköinen baari ilmaannu jokatapauksessa jossain vaiheessa. Ja kappas vaan, mikäs siellä näkyikään. Korkea rakennus, ylhäällä punaisia valoja, BAR ROUGE!!!

Klikkaamalla kuvan pitäis tulla suuremmaksi.
Kuva myös osoitteessa: http://www.barrouge.ch/fenster8.htm

Baari sijaitsee tosiaan tuolla ihan ylhäällä, missä näkyy ne punaiset valot! Mentiin varovasti katsomaan, ettei vaan ole ihan hirveen kallis. CHF15 + narikka CHF2, eli pauttiarallaa kymmenen euroo. SINNE! :) Ei muuta ku hissillä 31.kerrokseen ja sit meinasin pyörtyy! :D

Paikka oli aivan hiton hieno! Kuvia muuten osoitteessa htp://www.barrouge.ch Punaista joka paikassa Bar ROUGE, daa... ja seinät lasia!! Muistuttaisin siis, että olimmehan 31. kerroksessa! :o No, ei muuta ku sitte katsastamaan vessat, ja ne oli kans yksi kokemus!

1749745794_5c5737c829.jpg?v=1193340256
Kiva tossa istuu takapuoli paljaana ikkunan edessä. :D
Jälleen klik klik, ni saattaa suurentuu.
Kuva myös osoitteessa: http://farm3.static.flickr.com/2104/1749745794_5c5737c829.jpg?v=1193340256

Vähän täytyy myöntää että jännitti mennä tuohon pytylle. Se oli kuitenkin melkoisen lähellä tuota ikkunaa! Mun oli pakko ensin istuu vinottain, koska täytyy myöntää että huimasi ihan älyttömästi! :)

Ei oltu kauaa tuolla, koska piti kiirehtiä junalle, ja seuraavana aamuna oli aikainen herätys, koska piti lähteä alpeille. Ehdin nukkua kolme tuntia ennen lähtöä. ;) Aion kuitenkin ehdottomasti mennä vielä uudestaan tuonne, oli se sen verran hieno!!!

Aamulla lähdettiin sitten Seewisiin sinne Alppi-spektaakkeliin (en tiedä mitä toi sana edes tarkottaa, mut sillä nimellä se tapahtuma kulki). Tutorit oli järjestäny meille reissun tapahtumaan, ja maksoivat meidät "sisään" (ulkotapahtuma). Otettiin juna-asemalta sellainen päiväkortti, jolla meidän ryhmä sai päivän aikana matkustaa niin paljon kuin jaksaa junalla, bussilla ja jollaa muullakii kulkupelillä.

Täytyy sanoa, ettei ollu mitenkään erityisen lämmin siellä. Meitä oltiin varoiteltu 0-5asteesta, mutta minä jääräpää en uskonut. Niinpä sitten muiden meidän porukassa olleiden ohella jäädyin matkalla. :D Koko ajan satoi vettä/räntää. No, joka tapauksessa tapahtuman ideana oli siis katsoa, kun lehmät siirretään vuorilta laaksoon. Lehmät lähtivät tulemaan puolisen tuntia myöhässä, mut tultiin siihen tulokseen, että niitä jännitti kun oli niin paljon ihmisiä katsomassa. ;) Lopulta niitä sitten alkoi valumaan sieltä.

Lehmät oli koristeltu hienoilla koristeilla muun muassa jokusella lehmällä oli joulukuusen tapainen häkkyrä päässä ja kaikilla oli tuollaiset isot kellot kaulassa! Voitte kuvitella mikä melu noista lähti. Lehmäparoilla varmaan vielä joulunakin korvat lukossa...! ...hei, ehkäpä ne tiesi, että tulee kuulumaan kauhee kalkatus, ja siksi eivät olisi halunneet tulla ensinkään vuorilta pois. :D

Tuossa noita lehmien koristeita.

Vähän maisemaa Seewisistä.
Näitä muita kuin baarikuvia ei kannata klikkailla,
ei meinaan tapahdu mitään. :D

Paraatin jälkeen kierrettiin vähän markkinoita ja sitten lähdettiin pois koska oli niin kylmä. Päätettiin lähteä käymään vielä Badenissa, koska meillähän oli tämä junakortti, jolla saa mennä vaikka maan päästä päähän! Siellä oli kuulemma jotkut rauniot, jotka minä sitten ehdottomasti halusin käydä katsomassa. :) ...väsymys taisi alkaa tehdä tepposiaan. :D Osa porukasta meni baariin lämmittelemään siksi aikaa, kun minä parin muun likan ohella lähdettiin tutorin johdattamana raunioille.

Luultiin MK:n *) kanssa, että luvassa olisi vain vähän kiipeämistä ja jokunen rappu, niinpä viisaina ja jälleen kerran pistän jonkun verran mun väsyneen pään piikkiin päätettiin reippaana tyttönä juosta rappuja niin pitkälle kuin jaksetaan! Joo, kyllähän me jaksettiin, ainoo vaan, että niitä rappuja ei ollut pari, vaan yli 400!!!!!! Askelmittari on oiva keksintö! Eli me oltiin noin 50 ensimmäisen rapun jälkeen jo ihan poikki, mutta huipulle vaan! :) No, onneksi näkymät Badenin yli oli sen arvoiset! Hah, naurakaa vaan, mut katsotaan kellä on helmikuun alussa Jennifer Lopezin peppu ja kellä ei! ...Eli ei mulla ainakaan... Ei noi vuoretkaan nyt ihan ihmeisiin pysty. ;)

Baden

Sitten vaan ihan väsyneenä kotiin. Täytyy sanoa, että oli aivan mahtava reissu! Nähtiin paljon lumihuippujakin junamatkalla ja tuolla Seewisissä näkyi myös joissain viereisissä vuorissa selvästi lumiraja. Ja minä, suomalainen joka "harvoin" näkee lunta, olin ihan täpinöissäni joka kerta kun näkyi korkeita vuoria, ja vielä enemmän jos niiden huipulla oli lunta!!!

Pitäisi ehkä kirjoittaa useammin, nimittäin en muista käyneen mitään erikoista tuon lauantain jälkeen, ennenkuin sitten tänään.

Meidän parvekkeelta näkyy öisin valaistu risti vuoren huipulla. MK:n kanssa jo kerran kiivettiinkin sitä etsimään, ikäväksemme vaan huomattiin, että kiivettiin viereiselle vuorelle! No ei sitä siellä kiivetessä näy kun on puita edessä!!!!!! Tällä kertaa otettiin vähän asioista selvää, ja päätettiin saavuttaa vuori! ...tai siis tässä tapauksessa risti!

Risti sijaitsee nuolen osoittamassa paikassa.

Ja kuten tuosta kuvasta näkyy, meidän piti kiertää tuolta vuoren vasemmalta sen takaa päästäksemme huipulle! Täytyy sanoa, että käytännössä tie tuonne oli todella jyrkkää ja meinasi loppua usko totaalisesti, mutta noin 2,5 tunnin kiipeämisen jälkeen TATTADADAA!!!! saavutimme VIHDOINKIN päämäärämme!

Näkymät oli ihan kivat. Kuten tuosta edellisestä kuvasta näkee,
tästä kuvasta on pystysuoraa kallioseinämäpudotusta alaspäin!

Kuva otettu jotakuinkin siihen suuntaan, mistä ylöspäin aikaisempi kuva oli otettu.

"Hauskinta" minusta näillä meidän kiipeilyreissuilla on se, miten täällä ei kyllä ole mitenkään suojattu vaarallisia paikkoja! Tuokin huippu, missä risti sijaitsi, ei ollut kooltaan kauhean iso. Sieltä oli hurja pudotus joka suuntaan, eikä yhtä ainutta aitaa, varoituskylttiä tai mitään! :o No, onneksi tajuttiin olla putoamatta. :D Ja siinä vaiheessa kun saavutettiin tuo huippu, oltiin ihan pilvien keskellä, joten sekin teki tilanteesta melko pelottavan, kun ei yhtään nähnyt kuinka korkealla on, tai mitä on kielekkeen jälkeen. Me kyllä pysyttiin visusti aika keskellä tuota huippua! :)

Hetken hengähdettyämme lähdettiin alaspäin. Päätettiin olla menemättä samaa reittiä, koska se oli aikas kehnossa kunnossa... Paljon lehtiä ja todella jyrkkää nousua ja tässä tapauksessa laskua. Täällä on muutes aika hyvin merkattu noita kaikkia polkuja. Aina jos löytyy keltainen Wanderweg, sinne voi mennä vaeltamaan.

Eli siis tällaisia, tai sitte ihan pelkästään sellanen kallellaan oleva keltainen ruutu.
Huippu, jossa risti on, on nimeltään tuo Geissfluh Sattel, ja se sijaitsee 780m merenpinnasta!
Olten sijaitsee noin 400m merenpinnan yläpuolella, joten nousua ylöspäin tuli melkein toiset 400m!

Käytiin vielä paluumatkalla tsekkaamassa nuo Froburgin rauniot, koska olivat ihan tuossa lähellä. Kokonaisuudessaan tämä meidän harmittomaksi ristinvalloitusretkeksi suunniteltu lenkki kesti yhteensä neljä tuntia kotoonta kotiin! Tehkääpä temppu perässä!

Nyt tässä sitten odottelen unta... Vähän mennyt päälaelleen meikäläisen unirytmi, ja niinpä tulee kukuttua aina johonkin kahteen asti... Aamulla olis kahdeksasta eteenpäin saksaa. Alkeet mukamas, toka tunti ja jo käytiin datiivi!!!

Kaksi suomalaista vaihtaria lähtee huomenna Barcelonaan ottamaan aurinkoa. Me päätettiin MK:n kanssa lähteä joko huomenna (jos meinataan yöpyä) tai sitten lauantaina päiväreissulle Locarnoon. Se on tuolla ihan Italian rajan tuntumassa ja siellä on palmuja! :D ...aikamoinen maa tämä Sveitsi! Saa nyt sitten nähdä miten käy, mut enköhän mä tule sitten taas teille kertomaan.

Ja nyt aion jatkossa päivitellä tätä vähän useammin, ku muuten en muista mitä mulle on käyny, ja sit näistä tulee tällasia romaaneita, mitä kukaan ei edes jaksa lukee! :D

Hyvää yötä!

*) MK = Matkakumppani, jonka kanssa siis tulin samasta koulusta tänne.